KritikaN MembinA KekuataN DijanA

Saturday, June 18, 2011

Nilai Sebuah Kejayaan


Sesungguhnya air membawa banyak manafaat kepada kehidupan manusia.Lihatlah dan renungkan sifat air, mengalir dari tempat tinggi tanpa henti,menyusuri puluhan,ratusan malahan ribuan kilometer merentasi dan mengharungi apa saja hanya untuk satu tujuan ke muara. Jika mahu memahami...
alt

"Air adalah guru kehidupan". Titisan demi titisan air yang menerjah kepermukaan batu yang keras mampu memecahkan batu yang keras.

Imam al Hafiz Ibn Hajar al Asqalany...mendapat kembali kekuatan dan semangat apabila merenungi dan menghayati keperkasaan titisan air yang mampu memecahkan batu yang besar dan keras. Beliau melihat betapa perlunya seseorang hamba ALLAH SWT itu untuk beristiqamah dan konsisten dalam mencari ilmu dan membina kejayaan.Mencari ilmu untuk membina kejayaan duniawi dan ukhrawi memang terlalu sukar dan terpaksa melalui ranjau yang amat sukar.Dari sifat istiqamah dan konsisten dalam mencari ilmu dan
membina kejayaan ini maka terhasilnya karya karya agong dan amat berharga dari usaha dan kerja keras Imam al Hafiz ibn Hajar seperti Bulugh al Maraam, al Hisabah,Lisan al Mizan.Malahan bukunya yang bernama Fath al Bary(kitab yang mengupas buku sohih al Bukhary ) menjadi rujukan para pengkaji hadis.

Air mampu mengajar Ibn Hajar untuk menjadi seorang yang konsisten dan sentiasa beristiqamah dalam mencipta kejayaan, bagaimana dengan kita? Hidup perlu terus konsisten,jangan sesekali menyerah kalah dalam memperjuangkan cita cita ,Allah SWT pasti akan sentiasa membantu kita untuk meluruskan jalan dan Istaqamah untuk meraih kejayaan.

Ketahuilah, kejayaan hanya akan di capai oleh mereka yang sentiasa konsisten dan beristiqamah iaitu mereka yang sentiasa tetap dan tidak berubah ubah pendiriannya untuk mencipta sesuatu kejayaan itu.

وَمَا جَعَلَهُ ٱللَّهُ إِلَّا بُشۡرَىٰ لَكُمۡ وَلِتَطۡمَٮِٕنَّ قُلُوبُكُم بِهِۦ‌ۗ وَمَا ٱلنَّصۡرُ إِلَّا مِنۡ عِندِ ٱللَّهِ ٱلۡعَزِيزِ ٱلۡحَكِيمِ
Dan Allah tidak menjadikan bantuan tentera malaikat itu melainkan kerana memberi khabar gembira kepada kamu dan supaya hati kamu tenteram dengan bantuan itu dan (ingatlah bahawa) pertolongan yang membawa kemenangan itu hanya dari Allah Yang Maha kuasa, lagi Maha Bijaksana.
( Surah Ali-Imran 3: Ayat 126)

0 comments:

Post a Comment